Dan is coaching/training op "competenties" van medewerkers of coaching/training "preventie op ziekteverzuim" een investering voor uw organisatie.
Competenties bestaan uit kennis, vaardigheden, ervaring, houding en eigenschappen. Iemand die competent is, toont gedrag dat leidt tot succesvol resultaat.
Competent gedrag zegt iets over iemands ambities, persoonlijkheid, deskundigheid en ontwikkeling op een bepaald vlak. Je bent bijvoorbeeld competent in samenwerken als je niet alleen weet wat er van je gevraagd wordt in een organisatie, maar ook in staat bent om ‘samenwerken’ te vertalen naar eigen gedrag en écht zin hebt om die samenwerking aan te gaan.
Competenties zijn te herkennen aan de persoon, niet aan de taak of functie. Ze komen tot uiting in je aanpak, motivatie, gedrag en prestaties en ze worden beïnvloed door interne en externe factoren in je omgeving.
In de meeste profiel- en functiebeschrijvingen staan wel een paar vereiste competenties, die horen bij een betreffende functie. De vraag is hoe jij deze kan en wilt doorvertalen naar je eigen gedrag en of dat succesvol is. Om daar zicht op te krijgen, is coachen op competenties een waardevolle methode voor zelfreflectie en zelfregie van professionele medewerkers. Coachen kan zowel op individueel niveau als in teamverband.
Bij coachen op competenties gaat het in de kern om de volgende vragen:
BWhoYouR richt zich met name op het coachen van competenties die te maken hebben met het communicatief vermogen van mensen, zoals bijvoorbeeld luisteren, feedback vragen en geven, samenwerken, presenteren, gespreksvaardigheid.
Een traject voor coachen op competenties bestaat uit de volgende stappen: